helgen!

Ja nu var det ju som sagt ett tag sen som jag bloggade, men jag har inte haft tid att sitta vid datorn, mycket med hästarna och bebisen och lägenhetsfixande såklart. Jag ska ta och berätta hur min helg har sett ut.
Lördag: Red shutterfly runt hästfarmen, en sträcka som är ca 1 mil lång. Brukar jag jobba henne i alla gångarter ca 4 dagar i v, den svängen tar 1 timme och 15 minuter. Men just i lördags så jobbade jag henne extra mycket, jag lät henne trava utan att vara i form en stund först så hon skulle slappna av, sen tog jag en liten galopp upp för en liten backe, sen börja jag jobba henne mycket i trav, först gjorde vi skänkel vikningar sida från sida av vägen, sen red vi lite öppna, lite serpentiner och sen även en liten volt fick vi till. Hon skötte sig utmärkt och samlade sig mycket bra! Sen tog vi galopp, jobbade henne kort och i lång, låg form, hon blev lite stark emellan åt, men jag gjorde en halvhalt så fick jag med bakbenen och hon lyssnade jätte bra, sen jobbade jag även henne i trav igen. 


Gulan jobbade jag i trav och galopp mest, han blir så himla kort i skritten, så bättre att jobba han i trav där han kan få sträcka ut sig och verkligen länga på halsen. Så gjorde mycket avsaktningar och igång sättningar och fortsatte så i trav, sen red vi kort och samlad galopp, och sen längde jag galoppen en bit så han fick sträcka på sig och springa lite fortare, sen tog jag tillbaka han i traven igen och jobbade ihop honom. Han var mycket duktig!


Söndag: Shutterfly skrittade jag ut med mamma och hennes häst i ca 30 minuter, vi red lilla berget upp och ned, så hon fick gå lite uppför och sträcka ut på musklerna och så eftersom vi jobbade dagen innan. 

Gulan skrittade jag ut med amanda tror jag om jag inte minns fel, vi skritta samma sträcka som jag jobbade honom dagen innan, men nu red vi endast i skritt och lite trav. 


Måndag: Båda hästarna fick vila!

Tisdag: Shutterfly vila.

Gulan hade hoppträning på sitt schema, vi tränade för Pia i gnarp klockan halv sju. Först red vi fram hästarna och värmde upp dom själva, så jag gjorde mycket tempo växlingar och mycket volter för att få honom mjuk i sidorna. Sen hade vi gemensam uppvärmning, först trava vi runt fyrkanten, på ena långsidan skulle vi först göra sluta, sen öppna, och sen en förvänd sluta, jag gjorde det i skritt för gulan har inte riktigt lärt sig sånt där, sen andra sidan gjorde vi trav i snabbt tempo. I galoppen jobbade vi dom på mycket volt, och att han skulle lyssna när man tryckte på med skänkeln, och sen lyssna när man rätta upp sig och sakta av. Sen hoppade vi fram på ett räcke, man hoppade det snett, och det gick jätte bra. Gulan lyfte fint på framfötterna och hoppade med fin rygg. Så gjorde vi två gånger var, sen hoppade man även så på en oxer två gånger var och då fick vi ett slarv stopp, jag kom så snett så han missade hindret. Sen började själva övningen, man skulle galoppera in över en bom, sen hoppa ett räcke, ett galopp språng till en oxer, två galopp språng till en trippel och tre galopp språng till ett räcke, det gick jätte bra för gulan. Han kändes seg dom första två gångerna för han visste inte riktigt hur han skulle göra, men sen så förstod han och blev genast mycket piggare. Sista gången vi hoppa låg det sista räcket på 80 cm, för han har inte hoppat så mycket i år så tyckte det räckte med den höjden Jag är nöjd med dagens träning, var kul och man kände hur han lyssnade på ett annat sätt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0